home telefon poczta kontakt home



home

home Nie ulega wątpliwości, że ogumienie jest jedną z najważniejszych części Twojego samochodu. Prócz bezpieczeństwa i komfortu jazdy mają wpływ na zużycie paliwa oraz redukcję hałasu.
W naszym warsztacie oferujemy Państwu profesjonalne doradztwo w zakresie doboru opon -sprzedaż,montaż jak i przechowalnię opon.
W naszej ofercie posiadamy opony marki Michalin, BF Goodrich, Kleber, Fulda, Goodyear, Continental, Dunlop, Uniroyal, Dębica oraz innych marek, w zależności od wymagań klientów.
Zapewniamy profesjonalna usługę na najlepszych urządzeniach którą wykona nasz wykfalifikowany , przeszkolony personel.

Jak stwierdzić czy wymiana opon jest niezbędna?

Bardzo często różnorodne uszkodzenia wynikają z braku profesjonalizmu serwisu. Niezbędne jest więc wybieranie sprawdzonego punktu z wieloletnim doświadczeniem i wyposażonego w nowoczesny sprzęt. Niezbędne jest przeanalizowanie stanu zużycia ogumienia, gdyż jest to podstawowy czynnik, na który należy zwrócić uwagę myśląc o wymianie. Opony bieżnikowane mają specjalny wskaźnik maksymalnego zużycia. Kiedy na ogumieniu zostaje około 30% bieżnika wizyta w serwisie jest konieczna. W przypadku braku takich wskaźników można wykorzystać linijkę i zmierzyć głębokość bieżnika. Polskie prawo określa bezpieczną wartość na poziomie co najmniej 1,6 milimetra. Najlepiej jednak zatroszczyć się o wymianę kiedy wartość ta osiągnie 3 milimetry (letnie) lub 4 milimetry (zimowe). Warto również zwrócić uwagę na poprzeczne pęknięcia gumy oraz inne oznaki starzenia materiału. Oczywiście zmiana ogumienia jest konieczna w przypadku różnego rodzaju kolizji i uszkodzeń mechanicznych. Istotną wskazówką może być również data produkcji opony. Producenci zwykle zapewniają o zachowaniu przez nie optymalnej wytrzymałości przez 3, nawet do 5 lat.
Teoretycznie jeśli masz komplet zmontowanych kół (opony zamontowane na felgach) na zmianę, dysponując podnośnikiem i kluczem do kół możesz wymienić koła letnie na zimowe samodzielnie, choćby pod domem, Tyle, że to wcale nie taki dobry pomysł.
Podpowiadamy, dlaczego lepiej, żeby wymianą kół zajął się profesjonalny serwis :

  • Przy każdej sezonowej wymianie kół warto sprawdzić, czy są one poprawnie wyważone, w domowym garażu tego nie zrobisz!

  • Klucz i podnośnik z fabrycznego zestawu to narzędzia do użytku awaryjnego, w trudnych przypadkach nie wystarczą

  • Właściwy moment dokręcania śrub lub nakrętek kół ma olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa. Dobry klucz dynamometryczny to podstawa


  • homeSezonowa wymiana opon bywa stresująca – do warsztatów w szczycie sezonu ustawiają się kolejki, bo wszyscy chcą zdążyć z zamontowaniem zimówek przed pierwszym śniegiem czy gołoledzią. Bardziej samodzielni kierowcy wolą czasem zająć się tym samodzielnie. Jeśli opon nie trzeba zakładać na felgi, bo koła zostały zmontowane w ubiegłym sezonie czy nawet kilka sezonów wcześniej, to w zasadzie cała procedura wygląda tak samo, jak przy wymianie koła na zapasowe po złapaniu gumy, tyle że razy cztery. Większość aut nadal ma w bagażniku podnośnik i klucz do kół, czemu więc nie zrobić tego samemu, oszczędzając przy tym trochę pieniędzy? Argumentów przeciwko takiemu rozwiązaniu jest wbrew pozorom sporo.
    1. Potrzebny dobry podnośnik i klucz dynamometryczny

    Zacznijmy od potrzebnych do tego narzędzi – jeśli dysponujemy tylko fabrycznym zestawem do wymiany kół, to lepiej sobie od razu odpuścić. W większości aut są to narzędzia przewidziane wyłącznie do okazjonalnego użytku w sytuacjach awaryjnych. Podnośniki nie dość, że nie zapewniają przesadnie stabilnego podparcia samochodu, to jeszcze trzeba się naprawdę sporo napracować, żeby przy ich pomocy unieść auto. Klucze są z reguły krótkie i niezbyt trwałe – jeśli śruby trzymają naprawdę mocno, to albo narzędzie się wygnie, albo na tyle zdeformuje, że jeśli nawet uda się odkręcić koło, to łby śrub zostaną zniszczone. Dodatkowy problem – niewielu domorosłych mechaników i majsterkowiczów ma do dyspozycji klucz dynamometryczny. O ile w przypadku starszych aut wyposażonych w felgi stalowe dokręcanie kół „na wyczucie” można było zaakceptować, to już w nowszych pojazdach i przy felgach ze stopów lekkich sprawny klucz dynamometryczny jest nieodzowny, żeby koła dokręcić tak, żeby z jednej strony nie występowało ryzyko ich poluzowania w czasie jazdy, a z drugiej – żeby nie uszkodzić felgi, śrub czy piasty. To m.in. dlatego fabryczne klucze do kół są takie krótkie, żeby amator niechcący nie przeciągnął śrub przy dokręcaniu.
    2. Koła należy co sezon wyważyć

    Kolejnym narzędziem, którego amator na pewno nie ma w garażu, jest wyważarka do kół. Po co wyważarka, skoro w poprzednim sezonie koła nie biły? Po pierwsze, nieznaczne niewyważenie kół może być niewyczuwalne dla kierowcy, szczególnie jeśli problem dotyczy kół tylnych. To, że skutków niewyważenia aż tak bardzo nie czuć, nie oznacza jednak, że ich nie ma – niepożądane drgania to dodatkowe bardzo szkodliwe obciążenie dla elementów zawieszenia, łożysk piast. Jeśli nawet w poprzednim sezonie koła były poprawnie wyważone, to warto wiedzieć, że np. po awaryjnym hamowaniu, w trakcie którego opona nawet nieznacznie obróciła się na obręczy albo po prostu na skutek oderwania ciężarka wyważającego, o co nie trudno nie tylko np. przy nieostrożnym najechaniu na krawężnik, ale też przy składowaniu zdjętych kół. Eksperci sieci Profi Auto radzą, żeby przy okazji każdej wymiany kół sprawdzić, czy są one poprawnie wyważone – bez tego już po pierwszych kilometrach jazdy może się okazać, że cały wysiłek z wymianą był na marne, bo koła trzeba będzie znów zdemontować, wyważyć i ponownie zamontować.
    3.Lepiej wymienić wentyle

    Przy okazji wymiany kół warto też pomyśleć o wymianie wentyli. Wbrew pozorom, w czasie jazdy wentyle poddawane są olbrzymim obciążeniom wynikającym z działającej na nie siły odśrodkowej. Starzeć się też może guma, z której są wykonane. To właśnie nieszczelne wentyle i ich zaworki są najczęstszym powodem powolnego spadku ciśnienia powietrza w kołach. W skrajnych przypadkach sparciały wentyl może się urwać w czasie szybkiej jazdy – to prowadzi do gwałtownego spadku ciśnienia w kole, co z kolei grozi utratą panowania nad autem i tragedią! Urwany wentyl działa tak, jakby ktoś przestrzelił oponę – przez dziurę i średnicy 11 mm powietrze uchodzi naprawdę błyskawicznie. Pozostawienie starego zaworu przy wymianie opon to karygodnie niedopatrzenie!
    4. Wymiana kół – okazja, żeby sprawdzić auto

    Sezonowa wymiana kół to też doskonała okazja do tego, żeby dokładniej przyjrzeć się też kondycji hamulców, elementów zawieszenia i układu kierowniczego – tu oko doświadczonego mechanika jest niezastąpione. Po pierwsze, należy dokładnie obejrzeć demontowane opony – po śladach na bieżniku można np. rozpoznać źle ustawioną geometrię zawieszenia czy też problemy z amortyzatorami. Po drugie, po zdjęciu koła można ocenić m.in. stan tarcz i klocków hamulcowych oraz zacisków, kondycję sztywnych i elastycznych przewodów hamulcowych, amortyzatorów (np. ślady wycieków), osłon przegubów napędowych, drążków układ kierowniczego i elementów zawieszenia.
    Radzimy:

  • Jeśli chcesz uniknąć kolejek do wymiany opon, umów się w wybranym warsztacie. Teraz możesz to zrobić nie tylko przez telefon, ale i przez internet. Nie czekaj do ostatniej chwili – lepiej założyć zimówki o kilka dni za wcześnie, niż choćby o dzień za późno.
  • Jeśli masz auto z czujnikami ciśnienia w kołach, to wybierając serwis pamiętaj o tym żeby miał on kompetencje i wyposażenie umożliwiające adaptację/ kodowanie czujników ciśnienia w kołach. Należy to wykonać nawet jeżeli mamy cały komplet kół z czujnikami, wyjątek stanowią koła z klonami czujników fabrycznych, w przypadku których elektronika pokładowa nie powinna zauważyć zmiany.
  • Przy każdej wymianie kół warto sprawdzić ich wyważenie, nawet jeśli w poprzednim sezonie wszystko było z nimi w porządku.
  • Jeśli opony są zdejmowane z obręczy, warto wymienić wentyle.
  • Skorzystaj z okazji i poproś, żeby przy okazji wymiany kół mechanik skontrolował stan hamulców i zawieszenia


  • home home home home

    home



    2011-2020©Tom@szko